Fia Backström, Herd Instinct 360°

Lecture Performance, aufgeführt von Frances Scholz

25.10.2009, 17 Uhr

Fia Backström bezeichnet ihre Vortragsreihe Herd Instinct 360° als Kultaktion oder Gruppentherapie und verspricht: “Wir werden uns gut fühlen”. Herd Instinct 360° ist eine Einladung, über Gemeinschaft zu hören, zu sehen und zu sprechen. In der Live-Performance nimmt Backström Dan Grahams historische Arbeit Performer/Audience/Mirror (1977) zum Ausgangspunkt und inszeniert eine Art Feedback für die Bilder, die Gemeinschaften produzieren. 2005-2006 organisierte die New Yorker Künstlerin die ersten drei Abende der Vortragsreihe Herd Instinct 360º in der Andrew Kreps Gallery, New York. Das Projekt wurde unter anderem bei United Nations Plaza, Berlin, De Appel, Amsterdam und in der Serpentine Gallery, London vorgestellt. Backström zeigte zuletzt Arbeiten bei The Kitchen, New York (2007), auf der Whitney Biennale, New York (2008), White Columns, New York (2008) und im ICA, London (2009).

Fia Backström describes her lectures Herd Instinct 360° as cult action or group therapy and promises: „We will feel well“. Herd Instinct 360° is an invitation to hear, to see and speak over community. In the performance Backström performed by Frances Scholz she takes Dan Grahams historical work Performer/Audience/Mirror (1977) as a starting point and produces a kind feedback for the pictures, which groups produce. While with Graham the person in the audience is reflected as part of the mass, Backström´s performance is a kind of public speech in form of a lecture, a comment on forming and behaviour-forms of groups. Between November 2005 and January 2006 Fia Backström (born 1968) set up three Herd Instinct 360º Sunday situations at Andrew Kreps Gallery in New York. The project has travelled to numerous locations such as United Nations Plaza, Berlin, De Appel, Amsterdam and Serpentine Gallery, London. Her work has recently been shown at the Whitney Biennial, New York, White Columns, New York, ICA, London and The Kitchen, New York.